حمل و نقل ریلی

مواردی که در این مطلب میخوانید

این روزها برای جابجایی کالا از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها حمل و نقل ریلی می باشد. در واقع حمل و نقل ریلی یکی از انواع حمل و نقل زمینی محسوب می شود که در آن با استفاده از روش ترابری هدایت شده، قطارها بر روی ریل هایی هم راستا و موازی حرکت می کنند تا بتوانند مسافر و یا کالای مورد نظر را جابجا کنند. حمل و نقل ریلی با قطار از روش های رایج در حمل و نقل کالا و ترانزیت داخلی و خارجی محسوب می شود. در این نوع حمل و نقل از قطارهای خاصی استفاده می شود و در مسیرهای خاصی نیز تردد می کنند. این شیوه از حمل و نقل بین المللی مانند دیگر روش های حمل و نقل همچون حمل و نقل بین المللی هوایی، حمل و نقل بین المللی دریایی و حمل و نقل جاده ای دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد که در ادامه هریک را به صورت جداگانه بیان می کنیم. با مجموعه حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

 

حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل و نقل ریلی نوعی حمل و نقل بین المللی می باشد که برای انتقال محموله از طریق شبکه راه آهن از آن استفاده می شود. این نوع از حمل و نقل در مقایسه با سایر روش ها از ایمنی بیشتری برخوردار است و حوداث کمتری در میان قطارها رخ می دهد چرا که دارای مسیر مشخصی می باشند. اما در نظر داشته باشید در صورتی که منجر به حادثه شود از نظر خسارت، هزینه و اعتبار شدت بیشتری خواهد داشت. از طرفی نسبت به سایر حمل و نقل های بین المللی هزینه بسیار به صرفه تری دارد.

قطارهای باربری در مقایسه با کامیون که جزو حمل و نقل جاده ای محسوب می شود توانایی حمل بار یشتری دارد. این یک مزیت بسیار بزرگ است چرا که در مقیاس های بزرگتر هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. حمل و نقل ریلی چه داخلی و چه خارجی توسط کوریدورهای حمل و نقل جابجا می شوند که این نوع قطارها فقط مخصوص حمل بار می باشند و فرایند باربری را انجام می دهند. در ادامه شما را با دیگر بخش های حمل و نقل ریلی آشنا خواهیم کرد. با شرکت حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

حمل و نقل ریلی
 

حمل و نقل ریلی چگونه انجام می شود؟

حمل و نقل ریلی مانند دیگر روش ها حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل جاده ای تحت شرایط خاصی صورت می پذیرد. برای جابجایی کالا به وسیله حمل و نقل ریلی می بایست از واگن های باری مخصوصی استفاده شود که هریک وظیفه منحصر به فردی دارند. واگن های باری از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی می باشند. در ادامه به هریک از واگن های حمل و نقل ریلی اشاره خواهیم داشت. با مجموعه حمل و نقل ریلی شنل همراه باشید.

واگن های مسطح

واگن های مسطح یکی از انواع واگن هایی می باشد که در حمل و نقل ریلی استفاده می شود. از این واگن برای حمل و نقل ماشین آلات و کالاهای سنگین که طول زیادی دارند، استفاده می شود. کالاهایی کانند میلگرد، قطعات آهنی و تیرآهن که با واگن های مسطح دو محوره، چهار محوره و یا شش محوره حمل می شوند.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

واگن های مسقف

نوعی دیگر از واگن های حمل و نقل ریلی، واگن های مسقف می باشند. این واگن ها به گونه ای است که پس از قرارگیری کالا، درب آن بسته شده و پلمپ می شود. این کار باعث می شود که کالای مورد نظر از هرگونه آسیبی به دور باشند. برخی از کالاها ممکن است در برابر نور خورشید، اکسیژن و رطوبت مقاوم نباشند و لازم است در یک فضای در بسته حمل شوند. در این حالت می توان برای حمل آن ها از واگن های مسقف استفاده کرد. این واگن ها به دو صورت دو محوره  چهار محوره ساخته می شوند.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

واگن های لبه کوتاه و لبه بلند

نوعی دیگر از واگن های حمل و نقل ریلی، واگن های لبه کوتاه و لبه بلند می باشند که برای انواع مختلفی ار کالاها استفاده می شوند. از واگن های لبه کوتاه عموما برای ارسال آهن آلات و مصالح ساختمانی و از واگن های لبه بلند برای حمل مواد معدنی و کالاهای صنعتی استفاده می شود. این واگن ها توانایی حمل بار سنگین را دارند و می توانند چندین تن بار را با خود حمل کنند.

واگن های مخزنبرای حمل سوخت و حمل و مایعات در صنعت حمل و نقل ریلی از واگن های مخزن استفاده می شود. این واگن ها نیز به دو صورت دو محوره و چهار محوره ساخته می شوند. بسیاری از تاجران برای حمل چنین کالاهایی با مشکل مواجه بودند اما وجود واگن های مخزن نگرانی آن ها را برطرف کرده است. این کالاها در کمترین زمان ممکن به مقصد می رسند.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

واگن های یخچالی

از دیگر واگن هایی که برای حمل مواد مورد استفاده قرار می گیرد واگن های یخچالی می باشد. این واگن ها برای حمل مواد فاسد شدنی مانند لبنیات، سبزیجات و … کاربرد دارد. واگن های یخچالی خود دارای سیستم خنک کننده حرفه ای می باشند و در طول سفر درجه حرارت یخچال به صورت اتوماتیک تنظیم می شود.

حمل و نقل ریلی
logo-360-120
مشاوره و محاسبه هزینه

به مشاوره نیاز دارید؟

کادر حرفه ای و تخصصی شرکت حمل و نقل بین المللی تکسیز آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند