محاسبه وزن و حجم کالا

photo12479792244

فهرست مطالب

یکی از موارد بسیار مهم که گاهی باعث سردرگمی در حمل و نقل های بین المللی می شود نحوه محاسبه وزن بارنامه می باشد . نکته حائر اهمیت این است که در حمل و نقل هوایی دو واحد “وزن حقیقی” به لاتین ( Gross Weight )   و وزن حجمی به لاتین ( dimensional weight )  مورد سنجش و محاسبه قرار می گیرد . وزن حقیقی همان وزنی است که پس از وزن کردن کالا بر روی باسکول گمرک فرودگاه مشخص می گردد و وزن حجمی با توجه به ابعاد بیرونی بسته پس از بسته بندی طبق فرمول زیر محاسبه می گردد :

فرمول وزن حجمی در حمل و نقل هوایی

وزن حجمی = حاصلضرب طول و عرض و ارتفاع تقسیم بر عدد ۶۰۰۰

توجه داشته باشید که بزرگترین طول ، بزرگترین عرض و بزرگترین ارتفاع بسته بر اساس سانتی متر اندازه گیری شده و حاصلضرب اعداد فوق بر عدد ۶۰۰۰ تقسیم شود . عددبدست آمده وزن حجمی کالا می باشد .

( برای مثال وزن حجمی بسته با ابعاد طول و عرض و ارتفاع ۱۰۰ سانتیمتر ، مساوی ۱۶۷ کیلو گرم می باشد و یا به عبارتی هرمتر مکعب = ۱۶۷ کیلو گرم )
زمان محاسبه هزینه کرایه حمل ،  ما بین وزن حقیقی کل بسته ها ( وزن کل باسکول ) و وزن حجمی تمام بسته ها ؛ هر کدام که بیشتر باشد بعنوان وزن بارنامه به لاتین ( Chargeable Weight ) مورد استفاده قرار می گیرد . لازم به یادآوری است که وزن حقیقی کل بسته ها نسبت به وزن حجمی کل بسته ها مورد مقایسه قرارمی گیرد .

نکته مهم دیگر در مورد هزینه کرایه حمل هوایی این است که متناسب با افزایش وزن محموله نرخ واحد کرایه حمل هوایی نیز کاهش می یابد . در اکثر موارد نرخهای هواپیمایی بر اساس وزنهای زیر ۴۵ کیلو گرم ، ۴۵ تا ۱۰۰ کیلو گرم ، ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم ، ۲۵۰ تا ۵۰۰ کیو گرم و… متفاوت بوده و با افزایش وزن محموله نرخ ” واحد ” کرایه حمل کاهش می یابد .

 

محاسبه وزن در حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی و فریت بار

مراحل حمل اضافه بار مسافری و یا فریت بار هوایی از فرودگاه امام خمینی به شرح زیر می باشد :

  • بازدید رایگان و مشاوره در مورد بسته بندی و حمل هوایی
  • انجام امور بسته بندی با کیفیت استاندارد و تهیه لیست بسته بندی
  • بارگیری و حمل محموله به فرودگاه امام خمینی توسط وانت و یا خاور
  • انجام امور گمرکی و تشریفات مربوطه
  • صدور بارنامه هوائی
  • پیگیری بار

هزینه های انجام تمامی مراحل فوق توسط کارشناسان این شرکت پس از رویت محموله، محاسبه گردیده و در صورت نیاز علاوه بر اعلام شفاهی  پیش فاکتور رسمی نیز صادر می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *